26 oktober 2014

Lilla Augustpriset, vad hände sen?

Lilla Augustpriset instiftades 1994 och är en tävling för unga mellan 14 och 20 år. Till skillnad från det "stora" priset behöver de tävlande inte ha gett ut en bok under året. Istället ska de skriva en novell eller diktsamling och skicka in. Sex bidrag tas fram av en jury som nominerade, sedan får allmänheten rösta.

Under de senaste åren har många av de som vunnit eller blivit nominerade till Lilla Augustpriset blivit utgivna författaren. Själv kom jag att tänka på Ester Roxberg och Isabella Nilsson.

Ester vann priset 2004. Novellen bygger på samma tema som hennes debutbok Antiloper som utkom 2011. Sedan dess har hon gett ut Fågelhuset 2013 och Min pappa Ann-Christin i år.

Isabella Nilsson vann priset 2009. 2011 kom debuten Verklighetsprojektet.

Utöver de här två tjejerna finns en mängd andra författare som jag inte visste vunnit och gett ut. Bland dem finns Katarina Sandberg som nominerades två gånger 2011 och debuterade förra året med Vi är inte sådana som i slutet får varandra. Amanda Svensson nominerades 2004 och debuterade med Hey Dolly 2008. Sedan dess har hon gett ut Välkommen till den här världen (nominerad till Augustpriset 2011) och i år: Allt det där jag sa till dig var sant.

Läs mer om Lilla Augustpriset-vinnare på hemsidan.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag har nominerat dig till Sisterhood of the World Bloggers Award. Kika in på min blogg för att läsa inlägget. Det är en sorts tag där du kommer att få svara på frågor (om du vill, såklart!) / Hannah

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har nominerat dig till Sisterhood of the World bloggers award, här kan du läsa frågorna och vad man ska göra http://hundrabocker.blogg.se/2014/october/sisterhood-of-the-world-bloggers-award-2.html :)

    SvaraRadera
  3. Hej, har nominerat dig! Kolla min blogg www.bokhyllan.blo.gg

    SvaraRadera