14 oktober 2014

Tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe


Under ett sommarlov får Annika, David och Jonas jobbet att vattna blommor och se till Selanderska gården. De märker snart att det är något mystiskt med det gamla huset. Genom olika föremål de hittar får de del av en tid under 1700-talet som handlar om kärlek, förbannelser och en del mystiska saker, till exempel en egyptisk staty.

Jag har lyssnat på radioteatern av denna bok. Det innebär att det finns en röst för varje skådespelare, inklusive en berättare och stämningsfull musik och bakgrundsljud. Jag är ingen van ljudbokslyssnare, men jag tycker det blev mer spännande att lyssna när det var mer som hände än i en vanlig ljudbok.

Detta är en väldigt spännande historia med många mysterier som vävs in i varandra och kan vara ganska knepiga att lösa. Det finns en tydlig dramaturgi, men allt pekar mot mysterier som kan vara mer komplicerade än de först verkar. Jag tycker det är en bra historia, läsvärd/ värd att lyssna på. Berättelsen var först en radioföljetong 1976, men skrevs sedan ner som bok och gavs ut 1978. Bortsett från det lite äldre talspråket tycker jag dock att boken håller än idag.

När det gäller ljudet finns det mycket att klaga på. Jag fick vrida upp och ner hela tiden för att jag skulle kunna höra eller för att inte bli döv. Riktigt dåligt! Med tanke på detta kan jag rekommendera boken istället.

Längd på radioteatern: ca 6 timmar, delade i 12 avsnitt. Sveriges Radio, 2012
Antal sidor i boken: 288, Bonnier Carlsen, 1978

4 kommentarer:

  1. Jag har boken hemma, men jag har inte läst den än! :)

    SvaraRadera
  2. Älskar Tordyvelns radioteater! Ljudskillnaderna stör jag mest på om jag lyssnar i lurar, men annars tycker inte jag att det är så jobbigt. Är ju mest när det är nytt kapitel som det är högre volym!
    Boken är fin den med, fick en liten annan uppfattning om relationerna (särskilt mellan David och hans pappa). Men för mig är radioteatern sjukt mycket mysigare än boken <3

    SvaraRadera
  3. Vart hörde du den?? Laddade du ner den??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag lånade den på CD-skiva på biblioteket. :)

      Radera