20 oktober 2014

Nominerade till Augustpriset 2014

I skrivandets stund pågår presskonferensen där de nominerade till Augustpriset 2014 tillkännages. Jag livebloggar i detta inlägg.

Lilla Augustpriset av 510 bidrag. Många bidrag handlade om ensamhet och slumpmässiga möten.
När två blir mer än en av Frida Alexandersson
Orangeriet av Matilde Villegas Bengtsson
Saker jag inte gör: mjölkar kor av Louise Brahce
Badrummet Annina Claesson
Nangiala, Nangilima, Ludvika av Aron Enkelin
Medresenärer Amanda Forsman-Sundell

På hemsidan kan du läsa och rösta på de nominerade!


Årets svenska barn- och ungdomsbok 32 förlag har skickat in 152 bidrag. Mycket skräck- och spökhistorier, hemligheter, dystopier, hamstrar, ensambarn, ensamma föräldrar, fattigdom.
* Vi springer av Joar Tiberg och Sara Lundberg
* Tilly som trodde att av Eva Staaf och Emma Adbåge
* Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn av Malin Axelsson och Klara Persson
* Mördarens apa av Jakob Wegelius
* Vi är vänner av Eva Lindström
* Nu leker vi den fula ankungen av Barbro Lindgren och Eva Lindström

Fem bilderböcker! Roligt, men inte en enda bok för unga vuxna? Känns tråkigt... Jag har inte läst en enda bok, men har reserverat hem några av dem nu och tänker läsa för att fundera ut vem som bör vinna. :)
Vad tycker du?


Årets svenska fackbok. 51 förlag skickade in 167 bidrag.
* Naturlära av Lars Lerin
* Plundrarna, hur nazisterna stal Europas konstskatter av Anders Rydell
* Erik och Margot: en kärlekshistoria av Per Wästberg
* Popmusik rimmar på politik av Anna Charlotta Gunnarsson
* Doktor Nasser har ingen bil: Kairo i omvälvningarnas tid av Tina Thunander
* Vid tidens ände: om stormaktstiden vidunderliga  drömvärld och en profet vid dess yttersta rand av Håkan Håkansson

Jag läser väldigt sällan fackböcker, därav har jag inte läst en enda bok, och faktiskt bara hört talas om en.
Har du läst någon av böckerna?



Årets svenska skönlitterära bok. 42 förlag skickade in 148 bidrag. "Det är synd om människorna", säger ordförande i denna kategori om många av böckerna. Många trassliga relationer och berättelser.
* Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck
* Beckomberga: ode till min familj av Sara Stridsberg
* Alkemistens dotter av Carl-Mikael Edenborg
* Ma av Ida Börjel
* Liv till varje pris av Kristina Sandberg
* De utvalda av Steve Sem-Sandberg

Inte heller här jag har läst (eller hört talas) om någon bok. Har du?

Så, vad tror ni? Vilka böcker tar hem årets Augustpris?
24 november vet vi!

Den kommande månaden dyker det upp fler inlägg om Augustpriset på bloggen, håll utkik efter det!

2 kommentarer:

  1. Jag är riktigt besviken över barn- och ungdomsklassen och att det inte var en enda bok för tonåringar. Kommer blogga mycket om detta närmsta tiden. Ska bli skoj att följa dina inlägg :-)

    SvaraRadera