8 oktober 2014

Och Gud skapade människan

en novellsamling sammansatt av Magnus Sundell.

Bibeln ger oss korta inblickar i många historier. Ibland skrivs mycket, ibland lite mindre. Vad personerna i berättelserna tänker och tycker, vad de varit med om, vad de drömmer om och varför en del saker händer, är det dock sällan vi får veta mer om. I denna novellsamling finns dock 12 berättelser mer fördjupade. Det är inga säkerheter, men det är spekulationer om vad som skulle kunna ha hänt, hur det skulle kunna ha gått till.

Många av författarna är välkända, men deras tro är olika. Det ger boken bredd. Jag tycker det känns som att många noveller har en rätt dyster ton. Det finns mycket av avundsjuka, djupa funderingar och hämndtankar. Däremot finns även en del ljus och fri- och uppgörelse. Det är dock det dystra jag tar med mig från boken.

Det finns en spännande idé bakom denna bok. Det är intressant att läsa mer, även om detta inte är sanning, men det kan ge en djupare bild av hur det kunde ha varit under den tid Bibelberättelserna utspelar sig. Jag tar med mig många intressanta tankar och synvinklar från denna bok, och blir intresserad av att lära mig ännu mer för att försöka förstå Bibeln, dess berättelser och budskap.

Första meningen: När jag på 1960-talet gick i söndagsskolan sjöng vi ofta en sång som började "Bibeln är boken som Gud oss gav, den är kompassen på livet hav."
Antal sidor: 158
Förlag: Libris förlag
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar