16 oktober 2014

Tom Sawyer - Mark Twain


Tom Sawyer söker ständigt nya äventyr tillsammans med byns pojkar. De beger sig till spökhuset, går på skattjakt, blir sjörövare och tävlar ständigt om äran. En natt blir Tom och hans vän Huck Finn vittne till en stor tragedi, och allt blir plötsligt på allvar.

Detta är en typisk pojk- äventyrsbok. De stereotypa karaktärerna kan vara ett drag av detta, men även med tanke på att boken skrevs 1876 och utspelar sig i den tidens samhälle. I korta kapitel berättas om nya äventyr, men läsaren får också följa sådant som verkar hänga i sig, till exempel den där tragedin.

Det finns mycket av vuxnas vilja kring pojkarna, till exempel att de ska vara lydiga, lära sig sina Bibelverser till söndagsskolan och hålla sig rena. Det finns även mycket av pojkarnas ovilja, eller egentligen tankspriddhet som gör att de tänker på annat, på det som är roligt.

Det finns en hel del fyndigt i denna bok. Tom är ingen dum unge, han lurar till exempel vännerna att måla planket eller lockar dem att göra som han vill.

I början tyckte jag boken var rätt långtråkig. När jag satte mig in i den blev den dock mer spännande. Jag tror den lämpar sig bra för åldern 9-15, ungefär. Och som när det gäller klassiker: kul att ha läst på grund av att så många läst före mig.

Första meningen: - Tom!
Antal sidor, förlag, utgivning: 214 i pocketutgåvan från Populära klassiker från 1994 (ej boken på bilden)
Originaltitel: Tom Sawyer, 1876

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar