18 september 2017

Barden Beedles berättelser

av J.K. Rowling och Albus Dumbledore

Barden Beedles berättelser får de allra flesta häxor och trollkarlar höra när de är små. Berättelserna har flera hundra år på nacken, men är ändå ständigt aktuella och omtyckta. Visserligen har till exempel vissa trollkarlar censurerat de mugglarvänliga berättelserna, men här återges de sådana de från början skrevs.

Sådant här nörderi kan göra mig lycklig! Det här är alltså en bok från J.K. Rowlings trollkarlsvärld, exklusive Harry Potter. Däremot sägs Hermione Granger ha gjort en nyöversättning från runskrift och Albus Dumbledore kommenterar de fem sagorna och tillför mer historia och anekdoter. I Harry Potter och dödsrelikerna läser Hermione högt från den sista berättelsen, Sagan om de tre bröderna, men annars är berättelserna okända (förutom att Ron nämner någon för mig.

Berättelserna har tydligt fokus på att lära läsaren något. Det kan handla om hur en bör leva, om list, girighet och vad vi sätter vårt fokus på. Dumbledores kommentarer tråkade ut mig ibland, och fick mig att undra: är Dumbledore verkligen så självsäker och självälskande som han verkar? Annars gav de där kommentarerna en del nördig information till en Harry Potterfantast som mig.

Barden Beedles berättelser gav mig en mysig sagostund fylld med magiska bilder (okej, inte magiska, de rör inte ens på sig) som bidrar mycket till stämningen. Här finns något mer för den som saknar Harry Potter-världen eller fortfarande väntar på sitt brev från Hogwarts.
 
Första meningen: Barden Beedles berättelser är en samling historier för unga häxor och trollkarlar.
Antal sidor: 140
Förlag: Rabén & Sjögren, 2017 (tack för recex)
Originaltitel: The Tales of Beedle the Bard, 2008
Översättare: Lena Fries-Gedin, från runskrift av Hermione Granger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar