5 september 2017

Månadens bästa: augusti

Det var svårare än vanligt att välja vilken av de böcker jag läste i augusti, som jag gillade bäst. Gissningen var att någon av de hyllade böcker jag läste skulle toppa: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru och Vända hem av Yaa Gyasi. Tyvärr fastnade jag aldrig riktigt för någon av dem, trots att jag är glad att jag läst dem. Liksom många andra såg jag fram emot Anna Ahlunds Saker ingen ser, men inte heller den blev en självklar favorit. Trots det blir Saker ingen ser ändå månadens bästa. Den bjöd nämligen in till sträckläsning och har många bra delar att både njuta av och diskutera.


Utöver de nämnda böckerna har jag läst:
* Liv & Lo - fallet med de försvunna föräldrarna - Kari Jacov och Kajsa Lind
* Nina börjar skolan - Emi Gunér och Loka Kanarp
* Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske - Emmy Abrahamsson
* Vad säger räven? - Ylvis och Svein Nyhus
* Harry Potter och Fenixorden - J.K. Rowling
* Los sueños de la jirafa - Xan López Domínguez



8 kommentarer:

  1. Johannes Anyuru har skrivit en stark viktig bok.

    SvaraRadera
  2. Har sett den boken på många boggar men inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Anna Ahlund har jag inte läst något av tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du två bra böcker framför dig! :)

      Radera
  4. Saker ingen ser tror jag att jag vill läsa, men jag har tänkt läsa Du, bara först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har två bra böcker framför dig, hoppas du gillar dem! :)

      Radera
  5. Jag har funderat på att läsa Vända hem men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera