20 september 2017

Har du pms, eller?

av Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Det är sällan jag tar upp en faktabok. Det händer i princip aldrig att jag sträckläser en faktabok. Nu kanske inte Har du pms, eller? klassas som en ren faktabok, det finns mejl och krönikeliknande berättelser, men oavsett vad: jag har i princip sträckläst den.

Det mesta som står i den här boken borde vara obligatorisk kunskap i högstadiet och ämnet för många forskare. Eftersom det handlar om kvinnokroppen är det dock inte så. Istället lider mängder av kvinnor av pms (premenstruella spänningar) och pmds (premenstuella dysforiskt syndrom) halva sitt fertila liv. Alltså två av fyra veckor per månad! Det är helt sjukt, och värre är det i och med att sjukdomen knappt tas på allvar. Det finns inget quick fix-piller som minskar eller tar bort besvären, istället lider kvinnor av den tabubelagda sjukdomen.

Öhrn Segolsson och Michaelsen har drivit PMS-podden i flera år. I sin bok blandar de mejlkonversationer, fakta, avsnitt om alternativa behandlingar, tips och berättelser från lyssnare, brev till de som berörs av en kvinnas pms med mera. Mejlkonversationerna roade mig inte jättemycket (även om de blev ganska sarkastiskt humoristiska) och behandlingsalternativen skummade jag mest igenom (pga har inte pms). Jag lärde mig mycket om kroppen och snippan. Om jag någon gång får pms blir det här min handbok.

Podd- och författarparet varvar humoristiskt med lättlästa fakta, det är bra och medryckande. Layouten är snygg och lättläst med tydliga rubriker för att lätt hitta vad en söker. För de som kämpar med pms eller pmds tror och hoppas jag dock att den här boken kan hjälpa många drabbade kvinnor. Framför allt hoppas jag att boken ska få spridning till de som kan informera eller göra mer för att hjälpa de drabbade: läkare, forskare, folkbildare, lärare.

Första meningen: "Är det meningen att man ska må såhär dåligt varenda månad", utbrast Charlie sommaren 2015.
Antal sidor: 167
Förlag: Lava förlag, 2017 (tack för recex)

2 kommentarer:

  1. Hej fina du!
    Vad härligt och roligt att du recenserar vår bok. Och jippy för att vi är den första faktaboken du sträckläst. Nu ska vi kika runt lite bland alla andra recensioner, gud så fint och bra! Stor kram!

    /Jenny & Charlie på PMS-Podden

    SvaraRadera