11 september 2017

Kaostips, del III

Hur går det för er med kaosutmaningen? Själv har jag bockat av 31 av 35 punkter (målet var ju 20), och tror jag har böcker på gång för de resterande. Förutom: 12. En bok som kommer som film under 2017 eller 2018. Har ni tips?

Det har blivit dags att återigen tipsa er som är med (och ni andra också) om några böcker jag läst för att pricka av punkter. Det har jag tidigare gjort här och här.

Vi börjar med några böcker från världen. Här är några axplock, om ett tag planerar jag att släppa en sida där jag skriver upp böcker från alla länder jag läst.

4. En bok från Afrika. T.ex. Lila Hibiskus eller Vända hem

5. En bok från Asien. T.ex. Flyga drake, Tusen strålande solar (Afghanistan), Svarta havet (Georgien), Morgon i Jenin (Palestina) eller Simbassängen (Sydkorea)

6. En bok från Amerika. T.ex. Den gula väskan (Brasilien), Jag vill ha min hatt ellerStella - en älva i skogen (Kanada)

7. En bok från Oceanien T.ex. Jellicoe Road eller Fyren mellan haven (Australien)

8. En bok från Europa (inte Sverige) T.ex. Århundradets kärlekssaga, Utrensning (Finland), Om det var krig i Norden (Danmark), Vad är så skört att det bryts när du säger dess namn? (Norge), Löftet (Storbritannien) Ängel i Venedig (Italien), Tom (Portugal)

Avslutningsvis tar vi min paradpunkt:
9. En bok med en tonårig huvudperson Själv läste jag Rimligt lyckade ögonblick, men för att rekommendera tre andra väljer jag: Vi är en, Skärvor av minnen och Jag ger dig solen. Fler tips finns här och lite varstans här på bloggen.


Har ni några tips till kaosutmaningen?

9 kommentarer:

  1. Jag har en punkt kvar: att läsa en bok från Afrika. Gissa vem som har noll böcker från Afrika olästa i sin hylla? Det får nog bli en tur till biblioteket innan årets slut och låna något av Chimamanda Ngozi Adichie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också dåligt med utländsk litteratur i bokhyllan (förutom de vanligaste länderna).
      Då har du en bra författare framför dig! :)

      Radera
  2. Några filmer kom jag på och kan tipsa om är Det, Evrything Evrything och Ready player one (kan säkert komma på fler men det var dessa jag hade i huvudet nu).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Everything, everything har jag ju faktiskt läst i år!

      Radera
  3. Before I fall kom i mars. Måste väl räknasin ☺️

    SvaraRadera
  4. Med reservation för att du kanske läst dem redan: "Ett veck i tiden"/"A Wrinkle in Time", "Bara tre ord"/"Simon vs the Homo Sapiens Agenda" och kanske "The Hate U Give" ska komma som film nästa år.

    SvaraRadera
  5. Jag har lyckats pricka av 24 punkter än så länge. :) Jag har böcker som passar in på en hel del av de kvarvarande punkterna men det är inte alla jag är sugen på att läsa. Hoppas på att kunna pricka av några till i alla fall. :) Jättekul att ha den här utmaningen att läsa mot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar utmaningen! Strunta i de där böckerna du inte är sugen på att läsa, det kanske finns någon annan bok du kan pricka av punkterna med. :)

      Radera