29 september 2017

Harry Potter och Fenixorden

av J.K. Rowling
Detta är del 5 i en serie. Varning för spoilers.

Under sommarlovet innan sitt femte år på Hogwarts riskerar Harry att bli relegerad. Vännerna hör inte av sig och dementorer gästar oväntat Privet Drive, i närvaron av mugglare. Väl tillbaka på Hogwarts förändras det ena efter det andra till något mardrömsliknande, särskilt med tanke på att Harry vet att Voldemort är tillbaka, och ingen tror honom.

Det här är en tjockaste bok jag läst, 1001 sidor landar den på. Tjockleken var en del till att det tog mig fyra månader mellan första och sista sidan (andra delar: det var omläsning och jag hittade en massa nya, intressanta böcker jag ville läsa emellan). Och så är den ganska utdragen, det är så mycket som ska hända! Däremot händer det mycket spännande och mycket känslosamt. Dels spirar kärlek och Harry får nya vänner, han kämpar ännu hårdare för sin sak, dels verkar hans ovänner bli ännu mer irriterande och hemska, och hånen duggar tätt när Harry försöker få trollkarlsvärlden att Voldemort är tillbaka.

Ja, det här kanske inte kommer klassas som någon recension, mest bara bokstips om det är så att du fortfarande inte läst Harry Potter-serien. Gör det i så fall. Jag läser sällan fantasy, men jag har fastnat för Harry. Det är en serie jag i början lånade hem från bibblan i smyg, eftersom mina föräldrar var skeptiska till trollkarlar och en del felvrängt de hört om serien. Här har jag istället funnit en massa härlig, mysig, spännande, läskig, fantasifull magi med massor av bra beskrivningar på Harry Potters värld. När jag läser de här böckerna känns det som jag är med mitt ibland karaktärerna och njuter verkligen av en lässtund med Harry. Den här femte boken är nog inte min favorit, kanske för att den är så tjock, men det händer mycket viktigt. Om du sett filmerna, men inte läst böckerna, tycker jag du borde läsa dem. För då får du mycket mer spännande och omfattande historia.

Det slutgiltiga betyget för alla mina recensioner av Harry Potter-böcker: läs dem!

Första meningen: Sommarens hittills varmaste dag närmade sig sitt slut och en dåsig tystnad vilade över de stora, fyrkantiga husen på Privet Drive.
Antal sidor: 1001
Förlag: Rabén & Sjögren, 2004
Originaltitel: Harry Potter and the Order of the Phoenix, 2003
Översättare: Lena Fries-Gedin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar