26 september 2017

Näckrosdammen

av Annika Thor
Det här är andra delen i en serie. Om du inte läst En ö i havet varnar jag för spoilers.

Stephanie lämnar Nellie och ön i havet och börjar läroverket i Göteborg. Hon bor inackorderad hos familjen Söderberg, men hur ska det bli att bo i samma hus som Sven? Samtidigt som livet i storstaden blir vardag, väntar Steffi på brev från sina föräldrar i Österrike. Kommer de kunna lämna hemlandet snart

Trots att det är 20 år sedan böckerna om Steffie och Nelli publicerades första gången, är de skrämmande nog lika aktuella idag. Systrarna har tvingats fly undan krig, medan deras föräldrar tvingats stanna kvar. Väl i "trygga" Sverige möter de visserligen förstående människor, men även främlingsfientlighet och de som ser det som ett välgörenhetsprojekt att ta hand om dem. Liksom serier var viktig för 20 år sedan, är den viktigt idag. Dessutom innehåller den tidlösa problem kring vänskap, skola, utanförskap, kärlek, klass och frågor kring att göra rätt och vad som egentligen är rätt. Så bra att de publiceras på nytt, och dessutom med snygga omslag!

Jag lyssnade på ljudboksversionen av Näckrosdammen, och uppskattade det mycket. Visst blev det lite jobbigt när jag hade lust att kasta iväg mobilen pga oförstående och dumma karaktärer, men jag gillar å andra sidan när berättelser lockar fram sådana känslor inom mig. Böckerna vänder sig till 9-12-åringar, men jag tycker de passar äldre också. Böckerna står sig bra för en ny generation läsare, och jag hoppas den får stor spridning i skolor och bland unga idag.

Antal sidor: 243 
Förlag: Bonnier Carlsen, 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar