4 juni 2019

3 x 60-talsklassiker

För ett tag sedan läste jag Bilderboksretro 60-tal av Lisa Bjärbo och Susanna Hellsing. Jag blev inspirerad att läsa några av böckerna de tog upp som blev populära och gått till nytryck flera gånger sedan dess. Jag är dock glad att bilderböckerna utvecklats till mer jämställda, nyanserade och framför allt: att kvinnor har namn! För i de här böckerna har bara en kvinnlig karaktär fått namn, medan en hel drös piratkaptener ärats med varsina namn.

Göta Petter, sa teskedsgumman av Alf Prøysen och Björn Berg. När den lilla gumman (utan namn) blir liten som en tesked skulle det kunna leda till stora problem. Hon har så mycket att göra! Med sin list lyckas hon dock få färdigt att hon ska innan hennes man kommer hem. Boken börjar stereotypt med en kvinna som ska städa, tvätta och laga mat till sin man. Hon vaknar till och med med förklädet på. Sedan bjuder den lilla gumman dock på girl power genoma tt få musen, katten och till ohc med vinden coh solen att göra som hon vill. Med väl valda ord kan gumman luta sig tillbaka och se på när andra gör precis som hon vill. Till gubben säger hon ingenting.


Första meningen: Det var en gång en gumma, som la sej och sov på kvällen liksom gummor brukar göra, och dan därpå vaknade hon liksom gummor brukar göra, men så hade gumman blivit så liten som en tesked, och det brukar inga gummor bli.
Antal sidor: 32
Förlag: Rabén & Sjögren, 2007
Först utgiven: 1968
Översättare: Ulf Peder Olrog


Sagan om Babar den lille elefanten av Jean de Brunhoff skrevs redan 1931 och översattes till svenska 1944 första gången och igen 1963. Den handlar om den lille elefanten Babar vars mamma blir skjuten av en jägare. Babar tar sig in till staden och möter en snäll gammal dam (det framgår inte vad hon heter) som ger honom pengar så att han kan köpa fina kläder och en bil. Snart börjar han sakna sina vänner i skogen.

Berättelsen hade kunnat bli rätt gullig. Jag har för mig att jag gillade tv-serien, men allt händer snabbt och utan djup. När Babars mamma dör springer han in till staden och verkar inte sörja alls. Sedan följer flera otroliga händelser i snabb följd och snart har Babar förlovat sig med sin kusin. Hur gick det till? Det här hade blivit en bättre bok om hälften av händelserna sparats till en annan bok och den resterande hälften fördjupats.



Första meningen: I den stora skogen har en liten elefant blivit född.
Antal sidor: 32
Förlag: Rabén & Sjögren, 1994
Originaltitel: Historie de Babar le petit éléphant, 1939
Översättare: Gallie Eng

Sjörövarbok av Lennar Hellsing och Poul Ströyer. Två sjörövarskepp och en hel drös med kaptener. Ett slag, flera döda, de faller i vattnet, tar sig upp, super loss och "tar sig an" ett gäng kvinnor. Språkligt lyckas Hellsing använda en mängd olika verb och rimmar snyggt. Orden är dock svåra att ta till sig. Annars tycker jag det är tråkigt, konstigt och frustrerande med den nedvärderande kvinnosynen, supandet och dödandet. En del kanske tycker jag är tråkig, men jag skulle aldrig läsa den här för ett barn. Lennart Hellsing skulle ha fyllt 100 år i år. Om du vill läsa en bok av honom rekommenderar jag inte den här. Jag förvånas över att den fortfarande går att låna på bibliotek och inte gallrats ut på grund av förlegad människosyn.






Första meningen: Vi har bordat en brigg!
Antal sidor: 32
Förlag: Rabén & Sjögren, 2010
Först utgiven: 1965

1 kommentar:

  1. Ja, jag känner ungefär som du! Teskedsgumman är kul och håller rätt bra även om hon är lite gammaldags (och utan namn). De andra två är mig ganska likgiltiga. Vi har ett par gamla Babar på skolbiblioteket och de får väl vara kvar så länge de lånas.

    SvaraRadera