7 juni 2019

Den lilla bokhandeln runt hörnet

av Jenny Colgan

När biblioteket där Nina jobbar ska dra in på tjänster får hon tid att drömma om något annat. Hon har alltid velat ha en bokhandel, kanske en bokbil? Hon hittar en bra buss men alldeles för långt bort - i Skottland där det är långt mellan byarna. Skulle det kunna fungera?

Jag har lyssnat på Colgans serie om bageriet på strandpromenaden. När jag fick välja en bok efter mitt biblioteks sommarutmaning förra året lockades jag av den här som inkluderar en bokälskare. Jag läser sällan feelgood men kan ta mig an en om jag läst för mycket jobbigt eller tungt. Det var nog inget sådant tillfälle nu för boken gick inte riktigt hem hos mig. Visst är det roligt att läsa om den lilla bokhandeln, om mängden böcker och Ninas passion och skicklighet för att hitta rätt bok till rätt person. Det finns härlig romantik, buttra människor och en spännande landsbygd som sakta men säkert tar form. Däremot verkar Colgan ha använt i princip precis samma mall som när hon skrev om bageriet: osäker tjej som bryter upp och vill göra något nytt, flyttar från bullrig stad till lugn landsbygd, har taskig ekonomi och en halvgalen kompis som tänker på sex och pushar huvudpersonen, en komplicerad romans. Även om det är ett tag sedan jag läste bageriserien känns det lite för välbekant.

Boken skulle kunna passa perfekt en slö dag på stranden. Colgan skriver bra och en styrka ligger i att hon blandar in karaktärer i olika åldrar. För mig blev det dock för förutsägbart och tråkigt välbekant från bageriböckerna.

Första meningen:Problemet när det händer bra saker är att de väldigt ofta kamouflerar sig som hemska saker.
Antal sidor: 344
Förlag: Massolit förlag, 2017
Originaltitel: The Little Shop of Happily Ever After, 2016 Översättare: Birgitta Karlström

1 kommentar: