2 juni 2019

Månadens bästa: maj

Jag trodde maj skulle bli en sämre läsmånad eftersom den till stor del ägnats åt mitt examensarbete. Vi hade dock bra flow på det och därför har jag kunnat ägna kvällar, helger och lediga dagar åt läsning. Jag har läst en hel del bra och när jag ska kora de bästa blir det tre böcker för barn:Fantastiska fakta om djur av Maja Säfström, Alla ska sova av Astrid Lindgren och Marit Törnqvist samt Aysa i simhallen av Therese Alshammar och Jonas Burman.


Vuxna
* Män förklarar saker för mig av Rebecca Solnit
* Aldrig våld! av Astrid Lindgren (ljudbok)
* Jag kan inte sluta gråta av Anne Liljeroth
* Min historia av Michelle Obama (ljudbok)
* Barnet av Kjersti Annesdatter Skomsvold
* Silvervägen av Stina Jackson


Unga
* Jag dog och fick liv igen av Dennis Westerberg
* Harry Potter och Halvblodsprinsen av J.K. Rowling

Barn
* LasseMajas detektivbyrå #11, Saffransmysteriet av Martin Widmark och Helena Willis (e-bok)
* Klappsnapparna och legenden om spöktjuven av Per Simonsson, Stefan Roos och Lars Rudebjer
* På plats i tiden #1 Vide i Lund av Åsa Storck och Ander Végh Blidlöv
* På plats i tiden #2 Lin vid muren av Åsa Storck och Ander Végh Blidlöv (ljudbok)
* Familjen Knyckertz och snutjakten av Anders Sparring och Per Gustavsson (e-bok)
* Bokhunden Edgar och katten Lollo av Ingrid Jönsson och Anna Westin
* Vattenlandet av Petrus Dahlin och Johanna Kristiansson (e-bok)
* Barnen på Bråkmakargatan av Astrid Lindgren (ljudbok)
* Ett fantastiskt liv: Malala Yousafzai av Hiba Noor Khan och Rita Petruccioli
* Mitt fönster mot rymden av Oskar Kroon och Josefine Sundqvist


Bilderböcker 
* Snurran firar jul av Eva Bergström och Annika Samuelsson (e-bok)
* Är du min bror? av Liu Hsu-Kung
* Sjörövarbok av Lennart Hellsing och Poul Ströyer
* Göta Petter, sa teskedsgumman av Alf Prøysen och Björn Berg
* Sagan om Babar, den lilla elefanten av Jean de Brunhoff
* Peter, katten som gick på två ben av Nadine Robert och Jean Jullien
* Det röda äpplet av Feridun Oral
* Barbro hittar hem av Anna Damberg och Emma Ganslandt (e-bok)
* Räven Ralf borstar tänderna av Amanda Thörn och Tinna Ahlander (e-bok)
* När herr Normsson träffade Hen av Diana Hancock och Anna Windseth (e-bok)
* Den långa resan av Sofia Hedman och Emelie Gårdeler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar