29 juni 2019

En katts resedagbok

av Hiro Arikawa

Nana är ute på en resa tillsammans med sin älskade husse Satoru. Varken Nana eller dem de besöker vet vad resan har för syfte, men Nana trivs bra så länge han får vara med Satoru. Snart går det upp för katten varför de gör resan och trots att han uppskattar den vill han att den genast ska ta slut.

En katts resedagbok är en av de böcker som nominerats till Årets bok 2019. Jag gillar djur och framför allt katter och det finns en del igenkänning för mig som bor tillsammans med en katt. Ändå går boken inte riktigt hem hos mig. Inledningen kändes rörig - har de varit på en resa eller ska de ut på en? Är det någon mer än katten som berättar? Sedan blir upplägget tydligare med tre olika besök som tar oss tillbaka till tre delar av Satorus liv och förklarar varför alla katten och människan besöker verkar vilja ta hand om Nana.

En katts resedagbok är en lågmäld, väldigt fin berättelse med stor kärlek till främst katter men även andra djur. Det är en fin bok om vänskap, familj och relationer. Det finns en hel del att gilla, men som skrivet är det ändå något som saknas för att den ska stanna kvar hos mig. Jag har sett att många andra gillat den, så läs gärna och bilda dig en egen uppfattning.

Första meningen: Jag är en katt.
Antal sidor: 293
Förlag: Nona, 2019
Originaltitel: Tabineko Ripôto, 2015
Översättare: Carla Wiberg

2 kommentarer: