1 maj 2012

Att läsa bokmanus

Innan en bok kommer ut i handeln är den ett manus. Med andra ord en bunt med lösa papper som inte sitter ihop i en pärm eller har ett fint omslag. Varje dag får bokförlagen in massor av manus, men det är inte alls lika många som blir antagna. Om det blir det börjar en period av redigering, korrigering, redigering, omarbetning och redigering ett antal gånger innan det är färdigt för tryckning. Innan dess kan dock en del personer få chansen att läsa manuset för att tycka till. Det har jag fått göra fyra gånger!

Första gången var Lisa Bjärbos "Det är så logiskt alla fattar utom du" som jag recenserade för Barnens Bokklubb. Det var en alldeles speciell känsla att för första gången få sitta med en bunt A4-papper i knäet och läsa bladen ett för ett. Andra gången vann jag en tävling på boktipset.se och fick manuset till Deborah Harkness "Alla själars natt", sedan hörde Gilla böcker av sig och ville att jag läste och kommenterade "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson. Härromdagen fick jag hem andra delen i  Kristin Cashores "De utvalda" från förlaget Semic.
Det är förstås en annorlunda känsla med alla dessa papper, men det kan vara ganska rörigt också, och råkar man tappa bort ett papper är det ju inte så roligt... Däremot är det en rolig grej att få testa på!

Har du fått testa på det här någon gång?

13 kommentarer:

  1. Jag har läst "Hades" av Josephine Angelini som manus. Rolig upplevelse :)

    SvaraRadera
  2. Läste Kär i kärleken av Lina Forss som manus förra året. Även om jag tycker bättre om tryckta böcker, så är det ändå lite kul att få manus, man känner sig så utvald (haha precis som det stod på manuset av Kristin Cashores nya bok:D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att tryckta böcker är bättre, och smidigare, framförallt! Men det är ju kul att testa på lite nytt ibland också :)

      Radera
  3. Vad kul att få läsa manus så där :)

    SvaraRadera
  4. Jag fick ju läsa Eld. Pirr i magen och dog sensationsdöden när jag blev tillfrågad. Extra kul när det är så pass stora böcker! Jag älskar att få läsa böcker före alla andra, så jag skulle absolut göra om det närsom om jag fick chansen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara en häftig känsla att få läsa en så hypad bok!

      Radera
  5. Det verkar sjukt intressant att läsa manus, kommentera på ett helt annat sätt än det normala (dvs en bokrecension) - även om man kanske inte skulle välja att läsa manus hela dagarna framför traditionella bokinbundna. Riktigt kul inlägg! :)

    SvaraRadera
  6. Recenserar du för läseposten?
    Vad coolt - jag med!

    jag har fått manus till Sanningen om Alice (beauthiful malice) och Min pappa är snäll och min mamma är utslänning. Båda två från läseposten. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: Det var bara en gång jag recenserade för Läseposten. Men kul att du gör det! :)

      Radera
  7. Jag har aldrig fått testa att läsa någon annans manus, men jag har en hel del egna skrivna som jag har funderingar på att lämna in. Det är bara rädslan för vad som ska tyckas om dem som hindrar mig. Så jag bara skriver, skriver och skriver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lämnat in mitt barnboksmanus till ett antal förlag, och hittills fått nej från två av dem. Det känndes faktiskt inte så ledsamt som jag trodde, men jag tror å andra sidan inte jättemycket på mitt manus... Lycka till med skrivandet! :)

      Radera
  8. Är texten på manusen tryckt på enkelsida eller fram- och baksida? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är olika, men oftast är det tryckt på båda sidor :)

      Radera