15 maj 2012

Kasta syra

Kasta syra av Monica Zak
Marzia bor i Bangladesh. En dag kommer en kille fram till henne och säger att hon är söt, att han älskar henne, att han vill gifta sig med henne. Marzia vägrar, och några dagar senare hämnas killen genom att kasta syra i hennes ansikte. Syran fräter sönder Marzias ansikte och ingen kommer någonsin att vilja se på henne igen.

Denna bok baseras på verkliga händelser där främst flickor och kvinnor får syra eller bensin kastat på sig. I boken, liksom i verkligheten, finns ASF, Acid Survivors Foundation (Syraöverlevarnas organisation) som hjälper de som överlevt attackerna. Innan jag läste denna bok visste jag inte om detta problem, men nu har jag fått förståelse för en grym verklighet som är vardag i många länder.
Boken är kort, endast 75 sidor, vilket är väldigt synd. Jag tror att man lätt hade kunnat förlänga boken med 50-100 sidor, och på så sätt fördjupa sig i problemen, händelserna och lösningarna. Det hade kunnat bli så mycket mer! Språket är ganska barnsligt och dialogena tafatta. Vill man bara ha en kort inblick i problemet är detta dock en bra bok, och kanske är det meningen att man själv ska leta vidare och engagera sig...
Första meningen: Splash.
Antal sidor: 75
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2011

2 kommentarer:

  1. Jag har en utmaning till dig :)
    http://forfattardrommar.se/2012/05/15/utmaning/

    SvaraRadera
  2. Jag känner Monica Zak och hon berättade att det egentligen inte ens skulle bli någon bok, men när hon träffade de här utsatta unga kvinnorna så blev hon så imponerad att hon tyckte att de förtjänade en bok. Sedan tycker även jag att det inte är lika välskrivet som hennes andra böcker, men jag tycker att hon ska ha credit för att hon skrev en bok som den här trots att det inte var tanken när hon reste dit.

    SvaraRadera