7 maj 2012

Eld

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Läs min recension av Cirkeln, första delen i trilogin, här. Har du inte läst den måste jag vana för spoilers...

Hela sommaren har gått utan att demonerna har gjort sitt nästa drag, och De utvalda har väntat spänt i den stekheta värmen som aldrig viker undan. Samtidigt vävs de ihop ännu mer och får veta mer om både de förgågna och framtiden. I väntan på det oundvikliga kan de bara hålla ihop och försöka förbereda sig för vad de vet måste hända. Gruppen av fiender verkar dock bara växa omkring de fem.

Detta är helt klart Sveriges nu mest omtalade ungdomsbok. Efter succén med Cirkeln, första delen i trilogin, var väldigt många spända på fortsättningen om de magiska händelserna i Engelsfors. Jag måste erkänna att jag inte är ett av de största fansen, och när jag började läsa var jag beredd på att bli besviken, att förväntningarna som byggts upp sedan debutboken skulle bli för höga. När jag läst ut boken kan jag dock konstatera att Mats Stranberg och Sara Bergmark Elfgren lyckats. De har lyckats skriva en fortsättning som lever upp till förväntningarna, vilket är väldigt imponerande! De klarar av att skriva om fem helt olika personer samtidigt, de håller fast läsaren med få transportsträckor, de vågar utsätta sina karaktärer för obehagligheter, och det här med "Positiva Engelsfors" är ju genialiskt!

Boken har, som sagt, fått mycket uppmärksamhet, och det tycker jag att den förtjänar. Jag tycker dock att marknadsföringen har varit lite väl överdriven, men en sak är säker, och det är att Sverige har fått två nya succéförfattare, och det är så roligt att de skriver ungdomslitteratur! Om ett år får vi veta hur det går, då kommer sista delen: Nyckeln.

Första meningen: Solljuset sköljer in genom rummets höga fönster och blottlägger varje gammal smutsflävk på de vita vävtapeterna.
Antal sidor: 633
Förlag: rabén&sjögren, tack för recex!
Utgivningsår: 2012

1 kommentar:

  1. Jag träffade författarna, kolla gärna här: http://ingetlivutanbocker.blogg.se/2012/may/sara-bergmark-elfgren-mats-strandberg.html#comment

    SvaraRadera