9 maj 2012

Ludde och den förtrollade skogen

Ludde och den förtrollade skogen av Ulf Löfgren

Ludde, Gnutta, Hasse, Nalle och Göta leker att de går på äventyr i den förtrollade skogen. De tar med sig matsäck, och vandrar iväg. När de närmar sig skogen blir nog alla lite rädda, men det är inget som någon vågar avslöja för de andra. De ser en jätteboll, bubbliga bubblor, en eldsprutade drake och allt mer konstiga saker ju längre in i skogen de kommer. Tur att de inte är rädda. Eller?

Texten i den här boken är inte särskilt komplicerad eller avancerad. Den är skriven för yngre barn, och jag skulle gissa att det är därför den innehåller många upprepningar. Är man lite äldre är det dock ganska lätt att tröttna på sättet den är skriven. Istället kan man titta på de fina bilderna, som gör hela boken! Berättelsen om den förtrollade skogen är en av de jag minns särskilt från när jag var yngre, och jag tror att den kan vara mysig även för barn idag.
Första meningen: -I dag vill Gnutta och jag leka att vi går till den förtrollade skogen, säger Ludde till sin mamma och pappa.
Antal sidor: 32
Förlag: Norstedts förlag
Utgivningsår: 1991

3 kommentarer:

  1. Hej Sofie! Skulle vilja be dig om en tjänst. Köpte Ludde och den förtollade skogen idag begagnat för en femma, men upptäckte sedan att någon klippt bort en bit av första sidan och att dom två första meningarna fattas. Första meningen har du redan bidragit med men vilken är den andra?

    Ett udda problem som du förhoppningsvis kan lösa åt mig.

    Tack på förhand!

    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra meningen är: Gnutta är Luddes lillasyster. (Sedan fortsätter det med):
      -Jag vill också vara med och leka! ropar Hasse som kommer springande så fort han orkar.

      Behöver du mer, eller har du hela texten nu? :)

      Radera
    2. Det var allt! Tänkte klippa ut en bit papper och klistra in den försvunna texten så att boken blir komplett. Fantastiskt kul med barnböcker för övrigt!

      Tackar så hemskt mycket för hjälpen!

      /Anders

      Radera