5 maj 2012

Den oemotståndliga revolutionen

Den oemotståndliga revolutionen av Shane Claiborne
Hur beskriver man en sådan här bok? Det finns så mycket att hämta, så mycket att fundera över och så mycket som inte går att beskriva med ord. Här beskriver förlaget boken.
Shane Claiborne tar upp en alternativ livsstil som jag genast skulle vilja börja leva, men som kräver en hel del mod och tro. Det handlar i alla fall om att leva som Jesus lärde: att vi ska leva med kärlek till alla människor och se deras värde och Guds avbild i alla människor. Det är så här jag vill leva, men ändå är det så svårt i vår del av världen där det materiella tar så stor del av vår tid och tanke.

Shane berättar om resor till krigets Irak, Calcuttas slum och livet i Philadelphia på de gator där de bor som inte ses som mest värdefulla i samhället. Han berättar om upptåg som setts som väldigt galna, men som egentligen handlar om att skapa en bättre och rättvisare värld. Boken är väldigt inspirerande, utmanande, uppmuntrande och ganska läskig, för den utmanande delen får mig att vilja börja handla direkt, men min fega sida får mig att tänka "nej, inte jag, någon annan...". Vill du inte bli berörd, uppmanad att göra revolution eller rubba det liv du nu lever, är detta ingen bok för dig. Vill du däremot göra detta, predika kärlek i världen, utmanas till Jesushandlingar och ta ett steg mot en Jesus-revolution, bör du kika in här. För den mer försikige finns mycket att hämta, för den som vill gör allt radikalt finns massor.
Något som denna bok tar upp är i alla fall kärlek till medmänniskor, och det tycker jag är otroligt viktigt! Vill du veta mer om boken får du höra av dig i en kommentar, för att recensera denna var ganska svårt...

Första meningen: Medan stofilmernas och popkulturens röster skriker ut sin längtan efter ett liv som inte bara handlar om blint effetivitetstänkande har kristendomen inte så mycket mer att komma med än en from förhoppning om att det kommer att bli bättre i himlen.
Antal sidor: 290
Förlag: Cordia
Originalets titel: Irresistible Revolution 2006
Utgivningsår: 2008

2 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar den här boken! En av mina absoluta favoriter! Tyvärr glömde jag mitt engelska ex på flyget från England en gång. Men jag får väl hoppas att någon annan hittade den, läste den och blev inspirerad.
    Det är definitivt en bok som man borde läsa flera gånger. Det var ett par år sedan sist, så jag kanske borde ta å köpa mig ett nytt ex!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar den! Jag håller med om att den kan läsas många gånger, och man kan ju "plocka" lite ur den efter vad man känner för att läsa. Skulle vara intressant att diskutera denna bok, för det kändes som om det var väldigt svårt att recensera den... Hoppas att du hittar den igen! :)

      Radera