11 april 2014

Äggfakta för vetgiriga barn

Hårdkokta fakta om ägg av Lena Sjöberg

Barn (och även vuxna!) ställer frågor, och ibland blir dessa frågor grunden till en bok. Just sådana böcker gillar jag, och just en sådan bok är Lena Sjöbergs faktabok om ägg. 

Varför lägger hönan ägg? Hur kan kycklingen andas inuti ägget? Hur ser äggen från olika sorters djur ut? Vem kom först: hönan eller ägget? På ett lättläst sätt svarar Lena Sjöberg på frågor du visste och inte visste att du hade om ägg.

Med författarens egna hönshus i bakgrunden är det huvudsakligen hönan och hennes ägg som presenteras. I förlängningen handlar det dock om alla djur som lägger och kommer från ägg. Inklusive människan. Om snikna gökar som använder andras bon, om den pyttelilla bikolibrin och om den utdöda elefantfågeln som la ett ägg som kunde räcka till omelett till 30 personer. Efter det kommer tips, recept, historia, uttryck och lekar.

Med små, lättlästa faktarutor presenterar författaren intressanta kunskaper, och förstärker dessa med roliga, fina bilder. Även om jag inte känner mig jätteintresserad av ägg så lyckas hon fånga mig som läsare och väcka nyfikenhet. Jag rekommenderar att läsa lite i taget, annars tröttnade jag ganska lätt. Det är en riktigt bra bok för det vetgiriga barnet, men även en rolig faktabok för vuxna. En rolig idé som jag tror kommer gå hem. Detta är, helt enkelt, en riktigt bra faktasammanställning om ägg.

Första meningen: Det började med ett hönshus...
Antal sidor: 45
Förlag: Opal, tack för recex!
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar