14 april 2014

Den första stora, berusande kärleken

Det handlar om dig av Sandra Beijer

Hon ser honom på en fest och kan sedan inte släppa honom. Det som är bra är att han ser henne också, och han följer henne hem. Nu cirklar allt kring honom. Varje dag, varje natt. Det handlar om Honom.

Sammanfattningsvis: kärlek, hemmafeststrul och berusning av såväl tonårsliv som alkohol. Berättarens namn förbli okänt, likaså namnet på hennes första, stora kärlek. Det kanske beror på att man sällan skriver sitt eget namn i sin dagbok, för även om det inte är någon uttalad dagbok, så känns det så. Hon verkar tillskriva honom allt. Det handlar om dig, helt enkelt. Jag tycker att dagbok är ett ganska bra ord för att beskriva denna bok. Den vimlar av tankar, känslor och liv. Den handlar om en tjejs tonårsliv, men den lyfter inte högt över Stockholms gator. Hon är så inne i sitt liv.

De korta kapitlen gjorde att jag slukade boken. Den tog tag i mig, drog mig till sig och släppte mig inte ens när jag stängde igen den utlästa boken några timmar senare. Då andades jag tungt ut och insåg att jag känt alla huvudpersonens känslor inom mig. Den pirrande och svidande kärleken, frustrationen, sveken, vänskapen, närheten och allt däremellan. Sandra Beijer tog över mitt liv, mina tankar och mina känslor för en stund. En ganska lång stund. Är det ens tillåtet? Jag vet inte, men jag tänker att det är ett väldigt gott tecken på att hon skrivit riktigt bra. Handlingen och budskapet jag får med mig är inget unikt eller något jag älskar, men hon skriver så medryckande, så spännande, så närgånget.

På tal om budskapet. Vad vill denna bok säga, egentligen? Huvudpersonen går på väldigt många festar där hon strular runt en hel del. Vad vill detta säga? Kanske är detta konservativa tankar, men jag funderar ändå vidare på detta.

Även om jag är missnöjd över en del saker (för att nämna en till: omslaget är ganska tråkigt...) så känner jag på mig att den här boken kommer gå hem hos läsarna. Den kommer säkerligen bli många ungdomars favorit och basuneras ut över förlagets sociala medier-konto och därifrån spridas ut på bloggar och över internettvärlden. Varför det blir så förstår jag efter att ha läst boken. Bra jobbat, Sandra!

Första meningen: Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas.
Antal sidor: 256
Förlag: rabén&sjögren, tack för recex!
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar