20 april 2014

Intressanta karaktärer lyfter bra bok

Lex bok av Sara Kadefors

Lex är trött på tjatet om drömmar och mål, student och betygshets. Hon orkar inte bry sig alls. Samtidigt skaffar mamma en ny kille som verkar vilja bli bästis med Lex. Bara för att provocera startar Lex en blogg som påhittade Maya. Maya får mer uppmärksamhet än vad Lex väntat sig, och snart vet hon knappt vem som är vem.

Jag läste en kommentar som sa att denna bok var förutsägbar, och i efterhand håller jag med. Under den intensiva lästiden tänkte jag dock inte alls på det. Då var jag så inne att jag struntade i allt sånt och bara levde med de annorlunda, intressanta karaktärerna. Det är just de, karaktärerna, som är något utstickande med denna bok. Jag kan inte komma på en enda person i denna bok som lever ett Svensson-liv. Intressant! Lex har kontroversiella tankar och är väldigt negativ, vilket hon själv erkänner och verkar trivas med, men jag har aldrig stött på en bokfigur med en sådan karaktär. Sedan har vi Lex mamma, som oftast verkar väldigt positiv, Lex bästa vän Jonatan, och hans familj, som syr sina egna kläder, ungdomsboksförfattaren Bruno och pappan med den alldeles särskilda historian. Det finns så mycket trasigt, men ändå så mycket fint.

Boken har en väldigt rolig idé: att skriva om en blogg och hur den kan påverka ett helt samhälle och förändra liv. Samtidigt finns det roliga tankar från hur det är att vara och leva med författare. Mörka historier, helt vanliga dagar, väldigt ovanliga dagar. Sara Kadefors skriver med ett skönt flyt som håller hela boken intressant. Lite tråkigt dock att det här med bloggen kommer så långt in i boken. En tredjedel satt jag bara och väntade på att den skulle dyka upp. Överlag gillar jag den här boken mycket.

Första meningen: Jag läste i tidningen en gång om fobier.
Antal sidor: 326
Förlag: Lilla Piratförlaget, tack för recex!
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar