16 april 2014

Till föräldrar och andra som möter barn

Med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz Lindgren

"När du skäller på mig, mamma, är det svårt för mig att älska mig själv." När författaren fick höra de orden från sin dotter började hon fundera kring det här med barns självkänsla. Resultatet blev denna bok.

Jag läste denna bok med tanke på mitt jobb som ungdomsledare. Det kommer allt fler rapporter om barn och ungas psykiska ohälsa, och jag vill gärna hjälpa till för att fler ska få en bättre självkänsla. Denna bok vänder sig främst till föräldrar. Jag har inga egna barn, men möter nästan 100-tals barn och ungdomar varje vecka, och har fått ut en hel del. Författaren skriver på ett enkelt sätt, ställer frågor till läsaren och ger många exempel ur verkliga livet, vilket är bra. Hon har föreläst mycket och har många erfarenheter från samtal med andra föräldrar och i sitt eget föräldraskap.

"Föräldrar ska inte lära barn att bli perfekta. Föräldrar ska lära barn att de duger som de är", har Fia, 8 år, sagt, och hon har så rätt. Barn är trots allt bara barn, och de lär sig nya saker hela tiden. Att "bara vara barn" är dock inte så "bara". Författaren menar att det är viktigt att lägga fokus på att barn är egna individer. Det kan vara lätt att vifta bort barns problem, men tänk om någon skulle vifta bort dina "vuxna" problem lika lätt? Detta gav mig en tankeställare.

Det finns en mängd böcker i den här kategorin, och det här är den första jag läser. Det är lätt att läsa sig till metoder och reagerande, men svårare att tillämpa dem när situationer väl dyker upp. Jag har dock lärt mig en del och fått flera tankeställare. Jag kommer säkert återkomma till denna bok många gånger för att få tips och råd.

Första meningen: "När du skäller på mig, mamma, är det svårt för mig att älska mig själv."
Antal sidor: 191
Förlag: Bonnier Fakta, tack för recex!
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar