26 april 2014

Humorfylld grammatikbok

Grejen med verb av Sara Lövestam

Detta är en bok om verb. Om "grammatik som du aldrig har sett den förut", som verkar vara någon slags underrubrik. Det med rätta! Istället för de klassiska (ofta tråkiga) exemplen som "Jag ska köpa äpplen till min lillebror i morgon" använder författaren meningar som "Jag ska klistra upp min lillebror i taket". Det som gör denna grammatikbok läsvärd och väldigt utstickande är definitivt humorn!

Som sfi-lärare har författaren många knep för att lära läsaren mer om verb. Många gånger kan den svenska grammatiken vara väldigt konstig, vilket särskilt de som försöker lära sig språket inser. Och många infödda svenskar med dem och mig. Jag förstår inte alla de regler och undantag Sara vill komma fram till (vilket beror på mig, inte på Sara), men humorn i berättandet och exemplen gör att jag fortsätter läsa.

Med enkla bilder, korta och kärnfulla kapitel och texten som nästan är skönlitterär, blir denna bok riktigt bra. Framför allt mycket rolig. Rekommenderas till de som gillar språket eller skulle vilja repetera lite av grammatiken som inlärdes för ett gäng med år sedan. Eller den som skulle vilja vilja något av detta.

Första meningen: Jag var sju-åtta år när jag på allvar började intressera mig för grammatik.
Antal sidor: 157
Förlag: Piratförlaget, tack för recex!
Utgivningsår: 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar