27 maj 2015

3 x minirecension

Jag har läst en hel del barnböcker i kursen det senaste läsåret. Därför samlar jag nu ihop ett gäng kommentarer kring några av böckerna. Varsågoda!

Jag hade förmodligen aldrig läst Den gula väskan av Lygia Bojunga Nunes om det inte vore för kursen. Jag tyckte den såg rätt tråkig ut, och den kom ut 1976 (japp, fördom). Trots det är den väldigt aktuell! Boken handlar om Rakel som gärna skulle vara vuxen och kille. Vuxna blir behandlade på ett bättre sätt, och killar får göra mer än vad tjejer får. Tillsammans med sin gula väska och några nya vänner försöker hon dock frångå det där. Kanske är hon stark i sig själv? Bra tema!

Den vita stenen av Gunnel Linde såg jag som tv-serie när jag var barn. Det var spännande att läsa boken, många år senare. Fideli och Farornas konung turas om att ge varandra uppdrag att utföra. När ett uppdrag är slutfört, får utföraren den vita stenen, och ger ett nytt uppdrag till den andre. Det blir allt svårare uppdrag, men ingen vill ge sig. Det tråkiga med denna bok är att Farornas konung, eller Hampus som han egentligen heter, får större, svårare, "killigare" uppdrag än lilla söta Fideli som mest får lugnare inomhusuppdrag. Tråkig, stereotyp fördelning tycker jag, annars en spännande bok.



Pappan och havet av Tove Jansson. Det verkar som att alla hyllar Mumin. De som inte gör det kanske inte gör sin röst hörd. Jag är väl en av dem. I Pappa och havet bestämmer Muminpappan att familjen ska flytta ut till en ö i havet. Där finns en fyr, men inte mycket mer. Familjemedlemmarna hittar på sina egna äventyr, och var och en av dem verkar känna ensam. Mumin söker sig förskräckt till Mårran, och Muminmamman saknar sina vänner. En ganska dyster bok, men fin på många sätt. Särskilt om man läser hela boken, vilket å andra sidan var ganska långtråkigt.


Har du läst någon av böckerna? Vill du dela med dig av en kommentar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar