25 maj 2015

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks - E. Lockhart

Frankie Landau-Banks börjar andra året på en privat high school. Hennes kropp har förändrats en del del över sommaren, vilket gör att de populära killarna, framför allt Matthew Livingston, lägger märke till henne. Frankie får en ny social status och får nys om det hemliga sällskap i vilket Matthew är medlem. Ett sällskap endast för killar, och Matthew verkar ha en hel del dolt för Frankie. Hon vägrar låta sig nedvärderas på grund av sitt kön, och smider planer för att visa att hon är smartare än killarna.

Många kvinnliga karaktärer i amerikansk high school-litteratur är svaga, beroende och skaffar en pojkvän som (ibland omedvetet från tjejernas håll) får makten över dem. Men inte Frankie. Hon vill stå upp för sin sak, och för tjejer, utan att det blir en bok som skriver "feminism" på läsarens näsa. Gillas!
Liksom jag tyckte om Lockharts tidigare bok, Kanske är det allt du behöver veta, är detta en bok med vanliga grejer (high school, "vanliga" ungdomar med medföljande problematik), men med annorlunda inslag, vilka gör att boken lyfter. Några av inslagen är nördighet (gällande grammatik, jämställdhet osv), historia och en närvarande berättare som berättar historien endast för att komma fram till det Frankie gjorde (se första meningen för ledtråd). Läsaren vet att något stort, konstigt kommer hända, och spänningen byggs upp. Boken är skriven på ett annorlunda sätt som gjorde att jag lätt slukades, och som framkallade varma känslor för själva boken, även om den, liksom tidigare nämnda bok, är lite konstig. Men det är nog det jag gillar. Annorlunda, sticker ut i bokfloden (som förlaget säger), och jag vill läsa mer av Lockhart nu!

Sammanfattning: läs boken!

Första meningen: 14 december 2007
Till rektor Richmond och styrelsen för Alabasters internatskola
Jag Frankie Landau-Banks, erkänner härmed att jag ensam var hjärnan bakom de överträdelse om begåtts av De trofasta bassetarnas ordenssällskap 
Antal sidor: 289
Förlag: Lavender Lit, tack för recex!
Utgivningsår: 2015
Originaltitel: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks, 2008. Översatt av Carina Jansson

1 kommentar:

  1. Åh jag är så nära att skicka förfrågan till förlaget om rec.ex.! Den verkar ju så bra :D
    SV: Jag har hört talas om Lex bok från en podcast och ja, den är faktiskt lite lika till temat. Jag tycker nog faktiskt att du ska läsa boken och se själv hur du tycker! Det vore intressant att höra någon annans åsikt :)

    SvaraRadera