13 maj 2015

The Maze Runner - James Dashner


Thomas vaknar upp i en box och när locket lyfts av tittar ett stort gäng killar ner på honom. Han har hamnat i en glänta som är omgiven av höga murar. Bakom murarna döljer sig en labyrint, och varje kväll stängs öppningarna igen, och väggarna i labyrinten flyttas om. Där finns även så kallade Grievers (har de ett annat namn på svenska? som enbart verkar vara ute för att döda. Thomas vet genast att han vill bli en av dem som varje dag ger sig ut i labyrinten för att försöka hitta en väg ut. Kanske kan han hjälpa killarna att förstå vad det är för värld de hamnat i, och hur de ska komma därifrån.

Jag har läst en bok på engelska! När hände det senast? Minns inte ens... Men nu har jag gjort det, och jag tycker det gick ganska bra. Att jag sett filmen underlättade, men det är mycket som skiljer sig mellan boken och filmen. Men det var inte det jag skulle skriva om nu. Jag skulle skriva att detta är en väldigt spännande bok med korta kapitel och många cliffhangers duggar tätt, vilket ger boken ett lättläst driv. Att det bara är killar som kommit till gläntan kanske bidrar till den lite råa stämningen, där killarna försöker hävda sig hela tiden. Lite störande ibland. Annars finns här ännu en dystopisk thriller som vill ge sin bild av hur framtiden kommer se ut. Har du inte tröttnat på sådana böcker (i likhet med Hungergames- och Divergent-serierna) tror jag denna kan passa dig.

Första meningen: He began his new life standing up, sorrounded by cold darkness and stale, dusty air.
Antal sidor: 371
Förlag: Chicken House
Utgivningsår: 2010

2 kommentarer:

  1. Fick just hem sista delen i trilogin och vill bara kasta mig över den!! :)

    SvaraRadera
  2. Den är jättebra. Läste just ett förhandsexemplar The Academy, skriven av CC Monö. Samma känsla så den rekommenderar jag. Kommer dock ut 7 april.

    SvaraRadera