15 maj 2015

Anna och den franska kyssen - Stephanie Perkins

Annas pappa tvingar henne att flytta från Atlanta i USA till en privatskola i Paris. Hon förstår inte alls varför han vill det, varför hon tvingas lämna sin bästis Bridge, Toph som kanske kan bli hennes första pojkvän och lillebrorsan. Ett annat problem är att Anna inte kan ett ord franska. Det till trots får hon snabbt ett gäng med vänner, däribland Étienne St. Clair, som är supersnygg och trevlig, men dessvärre upptagen. Det borde å andra sidan inte bekymra Anna, som har Toph. Eller?

Bara genom att titta på omslaget går det att lista ut en hel del om boken. Det är ingen spännande roman i det hänseende att det är svårt att lista ut vad som händer. Istället är det en lättsam feel good-roman för härliga lässtunder, full av romantik, komplicerade förhållande till vänner, familj och potentiella mer-än-bara-vänner-vänner. Den utspelar sig i Paris, vilket verkar vilja ge en extra puff till läsaren om att "det är romantiskt".

Jag föll snabbt in i handlingen och stämningen, och med tanke på det gillar jag boken mycket. Särskilt vänskapen Anna bygger upp med sitt gäng, den hade jag gärna läst mer om, för karaktärerna är intressanta och har personlighet, vilket dessvärre inte gäller alla feel good-romaner. Jag gillar även att trots att det är en romantisk bok, handlar inte allt om sex. I vissa böcker verkar det som att alla ungdomar är redo att ha sex så fort de kommer på vad det är, men så är det ju inte. Anna slår ett slag för dem som är superkära, men inte tänker på sex så fort hon ser en snygg kille. Bra! För den som vill läsa en lättsam, mysig bok vill jag rekommendera denna.

Första meningen: Det här är allt jag känner till om Frankrike: filmerna Madeline, Amélie från Montmartre och Moulin Rouge.
Antal sidor: 298
Förlag: Modernista, tack för recex!
Utgivningsår: 2015
Originaltitel: Anna and the French Kiss, 2010. Översatt av Helena Stedman

1 kommentar:

  1. Jag föll också för den här boken, tycker att den är riktigt, riktigt bra och att Paris faktiskt får utgöra en av bokens "karaktärer" vilket jag annars bara upplevt när det kommer till böcker och filmer som utspelar sig i New York så det är ju verkligen bra.

    SvaraRadera