11 maj 2015

En för alla, tre för en - Daniel Boyacioglu

I denna bok är Daniel Boyacioglus tre första diktböcker samlade: Istället för hiphop, Gråt aldrig samma tårar två gånger och Haikupunchline. Boyacioglu är estradpoet och skriver mycket om samhällskritik och hur svårt det kan vara att stå upp för den man är. Mellan raderna andas det dock hur viktigt det är att vara sig själv. Jag är ingen van diktläsare, och särskilt inte av dikter som främst är avsedda att läsas högt på scen. Det är nog anledningen till att jag inte riktigt hängde med eller förstod mig på de flesta av dikterna. Jag lockades dock av författarens ordvrängeri och rim, vilket verkar slå knut på tungan. På ett bra, snyggt, spännande sätt.

Det finns en hel del bra stycken i denna bok, men jag lockades inte att läsa ut hela samlingen. Jag läste de två första samlingarna (nästan) enbart för att det var litteratur tillhörande min kurs. Jag förstod mig helt enkelt inte på diktkonsten och många av ämnena. Sådant här gör sig nog bäst på scen.


Första meningen: Jag är en kille som är nyfiken på vad ni heter där borta. Antal sidor: 345
Förlag: Tiden
Utgivningsår: 2003, 2004, 2005, diktsamlingen är gjort 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar