22 maj 2015

Tematrio: andra världskriget

I jakt på något att blogga om hittade jag en tematrio från Lyrans nobelsser, som visserligen tillhör vecka 20. Tematrion ska i alla fall handla om tre böcker, filmer eller serier som handlar om andra världskriget.

Jag tänker på:

1. Boktjuven, som är en väldigt bra ungdomsbok och filmatisering i temat. Det som gör boken bra är att den är så välskriven, att den handlar om böcker och att de får en central roll, medan kriget är något som händer i bakgrunden tills det är oundvikligt nära och tar en allt större del av storyn.

2. God natt mister Tom är en annan ungdomspärla som utspelar sig i utkanten av kriget, men som minst sagt påverkas av de rådande förhållandena. En väldigt fin berättelse om vänskap.

3. Jag skrev om ett gäng böcker på temat för något år sedan, men ingen av dem tyckte jag så mycket om som jag gjorde om det två ovan. Men min sista bok i trion får bli Molnfri bombnatt, som jag läste på gymnasiet. Med flashbacks berättar Hedvig sin historia. Intressant läsning.

I sommar vill jag läsa Jag heter inte Miriam, som jag hört en hel del gott om. Någon som läst den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar