5 maj 2015

Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart


Familjen Sinclair är en mycket fin familj med stora tillgångar. De har en egen ö med fyra hus, ett för varje dotter med familj, och ett för deras föräldrar. Varje sommar återvänder familjerna dit, och avskiljda från resten av världen spirar kärlek och vänskap mellan fyra ungdomar. Men idyllen är inte så äkta som den verkar vara, och något händer som får familjemedlemmarna att inse detta.

Jag hade egentligen inga förhoppningar på denna bok när jag började läsa, kanske beroende av att jag inte visste vad den handlade om. Jag inser nu att det här är en bok man inte förstår är genialt skriven förrän man läst ut den. Tur att den har ett så fint språk och en ganska konstig berättelse, så att jag ville fortsätta att läsa för att ta reda på vad som kommer hända. Det är nämligen inte särskilt lätt att lista ut. Karaktärerna är ganska annorlunda, och handlingen lika så.

Jag gillar att få följa med till ön på somrarna, för det är mestadels då boken utspelar sig, jag gillar karaktärerna och de fyra vännerna som driver historien framåt. Jag gillar att det handlar om en släkt, om rikedom och problem med det. Jag gillar det oväntade, det hemska, det spännande, det varma och kalla. Boken har många karaktärer som måste presenteras tidigt, så jag är glad att det finns en släkttavla i början av boken, Men om jag ska sätta etiketten "familjeproblem" på någon bok, så är det den här! Den här boken är annorlunda, har en annorlunda handling och karaktärer, och jag gillar det mycket!

Första meningen: Välkommen till den förträffliga familjen Sinclair.
Antal sidor: 259
Förlag: Lavender Lit, tack för recex!
Utgivningsår: 2014, översatt av Carina Jansson
Originaltitel: We were liars

4 kommentarer:

  1. Konstig berättelse men ändå kunde man inte sluta. Ganska häftig bok :)

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt intresserad av denna! Om den är inne på biblioteket någon gång kommer jag nog låna hem den bara för att se vad allt handlar om :)

    SvaraRadera