7 maj 2015

Svenska för idioter - Mats Wahl


Henrik börjar gymnasiet i en väldigt omotiverad klass, i vilken han passar rätt bra in själv. Istället för att fokusera på skolan försöker han hävda sig bland sina vänner, för det är så man gör, och börjar en buggkurs för att bugga en mil. En dag säger Henriks mamma att hans pappa vill träffa honom. Pappan som knappt brytt sig sen Henrik föddes.

Efter en pang-på-inledning blir handlingen lite mjukare, men ändå finns osäkerhet och vilsenhet nära ytan genom hela boken. Den handlar inte så mycket om nakna människor som omslaget verkar vilja säga, men ändå är berättelsen naken på sitt sätt. Jag läste ca. 240 av sidorna på en dag (mest för att det var en pluggdag och jag inte kom vidare om jag inte läste boken), så visst har den ett flyt och en rapphet. Andra gånger är den ganska slö, med minutiöst nedskrivna händelser och upprepad dialog som gjorde mig irriterad. Den är dock verklighetstrogen och jag tror den kan gå hem hos många tonåringar. Jag kanske inte riktigt är en av dem.

Första meningen: -Du, sa Kosken och tog flaskan.
Antal sidor: 311
Förlag: Brombergs
Utgivningsår: 2003

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar