25 april 2016

Antikvariat Blå Spegeln

av Martin Widmark, illustrationer av Katarina Strömgård

Davids föräldrar får jobb i Nigeria, men David vill inte följa med. Istället får han bo hos Melkior, som har ett antikvariat. En dag är det något som inte stämmer. Melkior har inte följt sina vanliga morgonrutiner, och han kommer inte hem på kvällen. Tillsammans med sin nyfunna vän Larissa försöker David ta reda på vart Melkior har tagit vägen.

Detta är en ganska spännande deckare som riktar sig till folk i 12-årsåldern, men även jag uppskattade den. Anledningen till att jag skriver "ganska spännande" är att det ibland känns som att läsaren inte får klura så mycket själv. Det är synd, men det kanske har med min ålder att göra... Å andra sidan kan boken lära barn mycket, för Larissa är en väldigt smart person, och David snappar upp en del han också.

Jag läste boken på bara några timmar. Den har ganska korta kapitel, håller spänningen vid liv och har ett bra driv. Visst är jag skeptisk till vissa saker (kan inte nämna mer pga spoilers), men överlag gillar jag den ändå. Jag skulle ändå kunna rekommendera denna bok till kluriga barn som växt förbi LasseMajas detektivbyrå och vill hitta en ny, spännande serie.

Första meningen: Jag insåg det genast, när jag såg henne.
Antal sidor: 170
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2006
Serie: David & Larissa #1

1 kommentar:

  1. Vi har lyssnat på den där serien i bilen och alla fem, 6-44 år, har gillat :)

    SvaraRadera