29 april 2016

Diamantmysteriet och Hotellmysteriet

av Martin Widmark, uppläst av Johan Ulveson

De två första böckerna i serien LasseMajas detektivbyrå heter Diamantmysteriet och Hotellmysteriet. Det här är Widmarks deckarböcker för 6-9-åringar, som älskats av så många. Jag har tidigare läst några av böckerna, och bilderna gör en hel del i lösandet av mysteriet. Jag tycker dock att de gör sig bra upplästa också, eftersom Ulveson läser med inlevelse.

Det första brott Lasse och Maja får ta sig an är mysteriet med diamanterna som försvinner från Muhammed Karats affär. Han misstänker någon av de anställda, och om ingen åker fast snart tvingas Muhammed stänga affären. Det vore en katastrof för honom!

Nästa gång detektiverna rycker ut är på själva julafton. Lasse och Maja jobbar lite på stadens hotell, och den fina familjen Åkerö kommer till hotellet. Dagen därpå är deras värdefulla, kinesiska äppeltax försvunnen. Den måste hittas till varje pris!

Det jag gillar mest med denna serie är att barnen tas på allvar. Trots att Lasse och Maja inte är så gamla får de svåra brott att lösa. De får förtroende, människor litar och tror på dem, samtidigt som läsaren får vara med och klura och pussla ihop ledtrådar. Det tror jag ger barn bättre självförtroende, och sådant gillar jag!

Första meningen: Gatorna ligger tomma i den lilla staden Valleby.
Längd: 1 timme, 12 minuter
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar