9 april 2016

Bara för dig på mellanstadiet

av Cilla Jackert, Osmond Karim, Niklas Frykholm, Pamela Jaskoviak, Kerstin Lundberg Hahn, David Wiberg, Cilla Naumann, Johan Theorin, Rebecka Åhlund, Katarina von Bredow, Oscar Danielson och Kristina Ohlsson

12 berättelser bara för dig på mellanstadiet (och för dig som är äldre/ nyfiken)! Ett gäng författare har skrivit varsin novell. Det finns en fin, men väldigt sorglig berättelse, en för hästfantaster, en om en person som har svårt att leva utan sin hatt, en om olikheter, om avundsjuka, att gå mot strömmen, om fantasi, mobbing och klumpar i magar.


Det finns mycket igenkänning bland novellerna. Det är inte tillrättalagt, utan ger utrymme för avundsjuka och själviskhet, vilket kan vara bra. Mina favoriter är Kom och hjälp mig och Olivia. Utöver dem finns det många noveller jag tycker är konstiga och/eller svåra att förstå. Det skulle kunna bero på att jag är för gammal, men jag tror inte det. Det jag får ut av de där novellerna känns konstigt att vilja ge. Mer än så kan jag inte säga om jag inte ska spoilra. Men slutet på sista novellen... Jag tycker inte det är okej att lämna en ung läsaren med en klump i magen! Jag hade gärna sett mer hopp i boken.

Som ni kanske vet finns det en bok i samma "serie" som heter Bara för dig på lågstadiet. I min recension av den skrev jag att det känns som att redaktionen tar barn på allvar, och det passar bra in på denna bok också. Jag saknar dock serierna, som fanns i nyss nämnda bok. Sammanfattningsvis ger detta boken ett nja-betyg, tyvärr.

Första meningen: "Nu ska vi skriva dikter, och sedan läsa upp dem för klassen!"
Antal sidor: 176
Förlag: rabén&sjögren
Utgivningsår: 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar