23 april 2016

Ibland bara måste man

av David Levithan

Paul träffar Noah på en spelning på en bokhandel första gången. Efter det kan han inte sluta tänka på honom. Han är så fin! Det känns som äkta kärlek, trots att de inte pratade med varandra så mycket. Samtidigt lämnar Pauls bästis Joni gänget för pojkvännen Chuck och Tony, hans andra vän, spärras in i huset av de galna föräldrarna. Dessutom råkar Paul kyssa sitt ex, och det blir inte Noah så förtjust i...

När jag skriver recensioner på Levithans böcker brukar jag skriva om en speciell Levithan-stil. Den innefattar rappa dialoger, genomtänkt språk, roliga upptåg, hög andel hbtq-personer och något särskilt som görs att jag dras med, läser snabbt och gillar. Så även i denna bok, som är hans debut.

Karaktärerna har djup, är ganska olika (vilket kan skapa igenkänning för många) och har alla något att bidra med till historien. Jag gillar den varma high school-känslan och allt vad det innebär med korridorer fulla av människor och skåp, kommittéer, baler, matsaler och tonåringar som är mer eller mindre vilsna. Det är en så fin, sprudlande och varm historia! Jag drogs som sagt snabbt med och uppskattade faktiskt att denna bok inte har så många musikreferenser, till skillnad från många av Levithans andra tidiga böcker. Jag hänger ju sällan med på dem i alla fall... En fin vänskaps- och kärleksroman för unga. Rekommenderas för Levithan-fans och nyfikna.

Första meningen: Klockan nio en lördagskväll i november.
Antal sidor: 246
Förlag: X-publishing och Pocketförlaget
Utgivningsår: 2010
Originaltitel: Boy meets boy, 2003 
Översättare: Malin Strååth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar