23 april 2017

Hjälparbyrån #1 Fallet med den försvunna enhörningen

text: Daniel Edfeldt, illustrationer: Mats Minnhagen

Under en tråkig sommarlovsdag startar tvillingarna Nova och Simon den halvhemliga Hjälparbyrån, som ska ta sig an alla möjliga problem. Snart söker en skogstomte upp dem och ber om hjälp med att hitta ett enhörningsföl han skulle ha vaktat. Plötsligt är de mitt inne i ett spännande fall, och sommarlovet känns precis som det ska.

Nova och Simon är rätt stereotypa karaktärer. Nova är framåt, impulsiv, äventyrslysten och vill gärna ha något fartfyllt på gång. Simon är en glasögonprydd boknörd som kan svåra ord och gärna tar det lite lugnare, särskilt om han ska tänka ut en plan. Karaktärsdragen eldas på genom boken och blir tydligare. Kan vi inte redan de där karaktärerna sedan ganska många år tillbaka? Tur är det i alla fall att det inte är tjejen som är den försiktiga. Jag funderar även på om de inte känns lite för gamla för sina tänkta 9 år, men jag känner å andra sidan inte särskilt många 9-åringar.

Boken vänder sig till 6-9-åringar. Den är ganska lättläst, men har rätt mycket text. Om barnet själv ska läsa passar den därför bättre till de som kanske växt ur LasseMaja-böckerna och vill ta sig an något lite mer avancerat. Illustrationerna är färre än i nämnda serie, men de finns där för att ge mer fakta om miljö och uttryck. Som högläsningsbok kan det bli mycket spännande!

Under äventyret i skogen stöter vi på ganska många magiska varelser. Några av dem ser vi på omslaget, men det dyker faktiskt upp fler. Jag funderar på om det kommer finnas några magiska varelser kvar till kommande böcker. Det känns som att boken vill ha med så mycket som möjligt, kanske hade det varit bättre att fokusera på några färre varelser?

Jag är skeptisk till boken. Jag fastnar inte riktigt. Vissa delar är förutsägbara, medan andra överraskar, och det gillar jag. Å andra sidan är jag inte så sugen på att ta tag de kommande delarna Fallet med sjömonstrets förbannelse (2016) eller Fallet med den magiska eldbäraren (2017), men efter att ha läst till exempel den här recensionen, tror jag ändå det här är bra läsning för den tänkta målgruppen.

Första meningen: "Ett-två-tre!" ropade Nova och släppte taget om gungan.
Antal sidor: 108
Förlag: B Wahlströms, 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar