12 april 2017

Svar om kursen "Bilderboken i teori och praktik"

Jag undrade om ni vill veta mer om den kurs jag läser, och fick därmed några frågor jag tänkte svara på idag.

Hur är upplägget?
Redan vid kursstart i mitten av januari fick vi alla uppgifter, inklusive hänvisningar till kurslitteratur och skönlitteratur, om alla de uppgifter vi skulle göra. Vi jobbar med varje uppgift i cirka två veckor. Vi gör och redovisar alltså en uppgift i taget, men det är fritt att börja med nästa så fort en vill. På vissa uppgifter har vi kommenterat varandras arbete, en uppgift var diskussionsuppgifter i olika grupper. Sista uppgiften är ett paper, alltså ett lite större arbete.

Har ni seminarier över nätet?
Vi har haft 3-5 (beroende på val av uppgift) inspelade föreläsningar på nätet, som vi har kunnat titta på när vi vill. Det har varit smidigt, eftersom jag jobbat mycket under tiden. Kursen är därmed helt på distans, inga fysiska träffar, bara eget arbete, men med diskussioner som drivits framåt när studenterna haft tid.

Är denna sista uppgift den enda ni examineras på?
Vi har haft flera inlämningar under terminen och får betyg på alla de uppgifter vi gör, inklusive de diskussioner vi haft. Ibland har det handlat om betygen U-VG, ibland bara om U eller G.

4 kommentarer:

  1. Den låter jätteintressant och jag har funderat på att söka den till hösten, men det står i kursplanen att det krävs webbkamera och headset och att det ska vara muntliga seminarier/diskussioner. Är det mycket sånt muntligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte använt mig av webkamera en enda gång, har inte sett skymten av muntliga seminarier eller diskussioner heller. Konstigt om det står så? Fast de kanske har uppdaterat kursen till hösten.

      Radera
  2. Det kanske står så på alla distanskurser som standardbeskrivning. Kursen låter i alla fall jätteintressant. Kul att du skrev om din upplevelse av den. Vi bokbloggare borde tipsa varandra om sånt här oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore kul att veta om fler bokbloggare läst något liknande.

      Radera