14 april 2017

Legenden om Sally Jones

av Jakob Wegelius

En stormig natt i den afrikanska regnskogen föds en gorillaunge. Några månader senare blir hon tillfångatagen, såld och får namnet Sally Jones. Hon tas till Turkiet och flera andra platser, hon hamnar i ägor hos många olika människor som lär henne olika saker. Utnyttjad, förnedrad, hyllad. En historia om längtan, svek, resor, och hopp.

Det här är första boken om Sally Jones, men jag läste den fristående uppföljaren Mördarens apa för något år sedan. Det skulle jag inte ha gjort. Hade jag läst böckerna i rätt ordning hade jag förmodligen tyckt om första boken mer. Det handlar inte om att jag blir spoilad, utan om olikheterna. Mördarens apa har hela 617 sidor med flera detaljerade bilder men mycket text. Legenden om Sally Jones nöjer sig med drygt 100 sidor med mer illustrationer än text. Texten tar visserligen läsaren på allvar med flera lite komplicerade ord och beteckningar (städer, belgiska officerare osv), liksom i uppföljaren, men eftersom det händer så mycket känns händelserna mest ytligt beskrivna. Det blir som en snabbversion av något som skulle kunna bli mycket bättre och gå djupare och intressantare i en längre roman. Kanske insåg förlaget/författaren detta och skrev uppföljaren, för den är ju riktigt bra!

Däremot är det lite roligt att två böcker i en serie kan bli så olika. Dels text, bild och omfång, men även att detta är en smal, hög bok. Formatet känns visserligen något exkluderande, bredare sidor hade gjort det lättare att ta sig in i berättelsen. Men det är en intressant tanke med olikheterna, och om du läser böckerna i rätt ordning tror jag du kommer uppskatta även första boken.

Jag gillar att de färgglada illustrationerna och texten ligger tätt ihop. De blir inte två olika medier utan ett tillsammans. Tillsammans för de berättelsen framåt, och det finns mycket att titta på både för den som lyssnar och läser. Ett härligt, spännande och ibland lite otäckt äventyr som ger stor plats för fantasier. För de luckor berättelsen lämnar kan säkert en fantasifull person fylla i med spänningsfyllda äventyr.

Första meningen: Berättelsen börjar en tropisk ovädersnatt för ett hundratal år sedan.
Antal sidor: 107
Förlag: Bonnier Carlsen, 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar