2 april 2017

Månadens bästa: mars

Den bästa bok jag läste i mars var troligtvis Rimligt lyckade ögonblick av Åsa Asptjärn

Jag har även läst: 
12-15 år
* I dina ögon - Sarah Dessen 

9-12 år
* Hej och tack för ingenting - Måns Gahrton
* Uppdraget - Camilla Lagerqvist
* Legenden om Sally Jones - Jakob Wegelius

6-9 år
* Under ett rabarberblad - Lena Sjöberg
* Bruno 3000 - klubben - Åsa Anderberg Strollo och Julia Thorell

3-6 år
* Gittan och älgbrorsorna - Pija Lindenbaum
* Prick och Fläck på pricknick - Lotta Geffenblad
* Lilla Sticka i landet Lycka - Martin Widmark och Emilia Dziubak
* Alva och de borttappade djuren - Jan Olofsson
* Titta, Madicken, det snöar! - Astrid Lindgren och Ilon Wikland
* Snödrottningen - H.C. Andersen, Charlotte Cooke
* Alla tittar på Alfred - Johan Unenge  och Maria Nilsson Thore
* Ska vi va? - Pija Lindenbaum

0-3år
* Vilda bebin får en hund - Barbro Lindgren och Eva Eriksson


Månadens tema i temaläsningen var mångfald. Enligt mig handlar det om att alla får plats, oavsett vem en är eller vad en känner och tänker.

På grund av lässvacka orkade jag inte engagera mig så mycket, men kan ändå lägga till Rimligt lyckade ögonblick (hbtq-snack och homo- och transsexuella karaktärer) och Snödrottningen (starka tjejer), Alla tittar på Alfred (att inte vilja vara i centrum) och Ska vi va? (om att helst vilja vara för sig själv).

I april ska vi läsa mordgåtor och mysterier. Det förra läser jag sällan, det senare blir väl lite oftare. Jag funderar på att ta mig an Den dubbla tystnaden och har precis påbörjat Harry Potter och Fenixorden. Någon som har förslag på vad jag kan läsa?

7 kommentarer:

  1. Din bokhög verkar trevlig. Har inte hört talas om boken som du valt som månadens bästa. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är precis ny, så de är inte så konstigt om du inte hört talas om den. :)

      Radera
  2. Så roliga titlar på Åsa Asptjärns böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar när författarna tänker till på lång titlar!

      Radera
  3. Den ska jag läsa snart men är på del 1 nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en hel del bra och rolig läsning framför dig!

      Radera
  4. Den bok som du valt till månadens bästa låter väldigt trevlig. Och titeln lockar ;)

    SvaraRadera