6 november 2017

Det lilla bageriet på strandpromenaden

av Jenny Colgan

Med jobb, fin lägenhet, stor bekantskapskrets och pojkvän trodde Polly att hon hade allt hon önskade. Men så går företaget i konkurs och relationen likaså. I jakten på något annat flyttar hon in i ett rangligt hus i en fiskeby, och börjar baka bröd. För att det är roligt. Snart blir det dock något större än så, vilket leder till att alla vill köpa hennes bröd, alla förutom hennes buttra hyresvärd som själv säljer (äckligt) bröd. Polly är dock trött på att människor trampar henne på tårna.

Det här är en riktigt mysig pärla i höstrusket! Jag har lyssnat på boken när jag pendlat, och verkligen trivts i Pollys närvaro. Det är den typen av feel good jag uppskattar: visst är det förutsägbart ibland, men inte sliskigt, utan mysigt, fint och spännande.

Det lilla bageriet på strandpromenaden bjuder på många fina karaktärer. Polly och hennes lunnefågel Neal, fiskarna och Huck, och många andra ortsbor. Jag gillar att vandra omkring med Polly i fiskebyn och ut på landet, att få beskrivningar av hur hon bakar bröd (hon har verkligen inspirerat mig i brödbaket!) och när det ställer till sig lider jag med huvudrollsinnehavaren. Bra känsla, bra skrivet. Jag ser fram emot att läsa nästa del!

Första meningen: Många år senare, när hon var en gammal dam och befann sig miltals därifrån, skulle Polly ha svårt att förklara att det var så de levde på den tiden.
Antal sidor: 412 
Förlag: Massolit förlag, 2016
Originaltitel: Little Beach Street Bakery, 2014
Översättare: Birgitta Karlström

2 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen ta tag i dessa böcker känner jag! Det är många som pratar och skriver om dem :)

    SvaraRadera