25 november 2017

Om sanningen ska fram

av Elin Eldestrand

Både Estrid och Olivia har precis vänt upp och ner på sina liv. Olivia lämnar något hemskt bakom sig och kommer till Stockholm för att börja om, och där möter hon Estrid. De har mycket gemensamt, blir snabbt vänner och strävar tillsammans mot att hitta något nytt. Men det finns något som ligger emellan dem, en jobbig sanning som kan förändra allt.

Så kallade "Christmas Books" är inte särskilt vanliga i Sverige, men det kommer allt mer. Jag kan inte den egentliga definitionen av sådana böcker, men tänker att det handlar om feel good som utspelar sig i juletid. Om sanningen ska fram är en av dem, och jag valde den mest på grund av 1) att jag ville läsa en bok som utspelar sig under julen, och 2) att den var rätt kort (om jag inte gillade konceptet var det ju inte så mycket "slöseri" med tid).

Den här sortens feel good är egentligen utanför min komfortzon. Vissa stunder blir det väl förutsägbart och sliskigt för mig. Bakom detta finns det trots allt en intressant historia. Hade jag fått bestämma hade jag haft mer fokus på förfluten tid och bearbetning av det, och mindre på välrakade ben och fester, men då hade det blivit en annan typ av roman. Det finns en viss charm i att veta från början vad som ska hända, men jag tycker ändå den här boken överraskar lite grann, ibland. Lagom för trötta dagar i väntan på julen, eller när allt julstök är över. Den är småmysig, varm, fylld av vänskap och kärlek. Eftersom det här inte är min typ av bok blev det dock en lagom mellanbok för mig.

Första meningen: Greppet om Estrids skinkor är fast och hon snurrar runt så häftigt att vinet skvalpar ur glaset och landar på golvet.
Antal sidor: 191
Förlag: Hoi förlag, 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar