15 november 2017

Fågeln i mig flyger vart den vill

av Sara Lundberg

Det är början av 1900-talet och vi möter Berta som bor på den Jämtländska landsbygden. Hon älskar att teckna och drömmer om att bli konstnär. Men det säger hon inte till någon. Hennes pappa har andra planer för henne: hon behövs på gården, särskilt nu när hennes mamma är svårt sjuk. Kommer Berta någonsin kunna förverkliga sin dröm?

Fågeln i mig flyger vart den vill bygger på konstnären Berta Hanssons brev, dagboksanteckningar och illustrationer. Det finns mycket sorg och smärta, både när det gäller Bertas mamma och drömmarna som verkar helt ouppnåeliga. Samtidigt finns det hopp och människor som ser Bertas talang. Boken vill inspirera till att våga drömma, även om drömmarna verkar omöjliga, och att våga kämpa för att uppfylla dem.

Textmängden varierar från sida till sida, men fyller aldrig ut utrymmet. Istället får illustrationerna ta vid och berätta. Det finns många fina bilder att titta på, och även om stilen inte tillhör mina favoriter, är de väldigt målande och passar Berta Hanssons uttryck. De kan förhoppningsvis inspirera barn och tweenies med konstnärsdrömmar att våga drömma vidare. Dessutom tror och hoppas jag att boken kan inspirera andra till just det här, oavsett vad drömmarna handlar om. Jag tror den kan uppmuntra till att våga tänka och tycka själv, och att det är viktigt. Barn har väldigt mycket klokt att säga oss vuxna.


Första meningen: Nu ropar pappa igen.
Antal sidor: 128 
Förlag: Mirando bok, 2017

Nominerad till Augustpriset 2017.

1 kommentar:

  1. Har varit så nyfiken på den här sen Lisa Bjärbo intervjuade Sara Lundberg i Bladen Brinner-podcasten. Ska definitivt leta upp den på biblioteket nån gång när jag får möjlighet!

    SvaraRadera