8 november 2017

Tomtenissen som inte ville fira jul

av Helena Mansén

För ett tag sedan skrev jag om Tomtenissen som inte ville fira jul på barnboksprat.se. (Recensionen finns här, om du vill läsa den.) Jag skulle dock vilja skriva lite smått om den här också, om varför jag tycker det är en läsvärd bok.

Lill-Nisse vill inte fira jul. Anledningen till det är att han tänker på andra. Han tänker på de som tvingas fly, de som lever i krig eller med terrorhot eller har det svårt på andra sätt. Mitt i högtiden som tyvärr allt oftare verkar handla om glättig köphysteri, flyttar han fokus från sig själv och ser till dem som inte har det så bra som han själv. Så bra! Mer sådant kring jul!

Visserligen leder Lill-Nisses funderingar till att han inte känner sig deppig. Det är inte eftersträvansvärt, men när han får prata om sina tankar och känslor lär han sig en del och får ett varmare hjärta. Något att bygga vidare på.

Så här avslutade jag min recension:
Jag uppskattar att barn uppmuntras att tänka på att alla inte har det så bra, att det finns många orättvisor i världen, även ganska nära oss. Det är viktigt, och i samband med den fröjdefulla julen blir det extra effektfullt. Kanske kan det minska köphysterin och självcentreringen som drabbar många (i juletid).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar