18 november 2017

För att väcka hon som drömmer

av Johanna Nilsson

När Josefins mamma blir svårt sjuk går resten av familjen in i varsin sorgebubbla. Josefins uppgift blir att ta hand om pappa, storebror, lillasyster och mormor, och utarbetar en Plan för att lyckas. Samtidigt börjar Veronika i klassen, en total motsats till Josefin, och hon träffar Marcus i kyrkans radiostudio. Han verkar vara den enda som förstår. Möjligtvis vet Gud en del också, men ibland känns han så långt bort.

Det här är en väldigt hemsk och tung bok som tyvärr har väldigt mycket verklighetsförankring. Josefins Plan är väldigt destruktiv, hon tror att ätstörningar och olika sätt att offra sig själv ska göra hennes mamma frisk. Det var stundvis väldigt jobbigt att läsa boken, för Josefin mår verkligen inte bra. Det jobbigaste är dock att det inte är något påhittad story, utan skulle kunna vara verklighet.

Något som är väldigt ovanligt i svenska ungdomsböcker är religion. Här talar Josefin dock öppet om sin kristna tro, kyrkan och församlingen, för det är så centrala delar i hennes liv i hennes och familjens liv. Hon ömsom tvivlar, ömsom ropar till Gud i nöd och berättar om sina upplevelser för andra. Väldigt intressant, och jag, som själv är uppvuxen i en Jesusföljande familj, kan känna igen mig i mycket. Som tonåring saknade jag många gånger att läsa om en jämnårig som delade samma tro som jag. Det finns dock mycket jag inte alls känner igen från de sammanhang t.ex. Marcus befinner sig i. Jag tror dock det är viktigt att religion, tro och tvivel får ta plats i ungdomsböcker.

Nilsson beskriver känslorna väl, vilket blir jobbigt ibland. Vi får ta del av många av Josefins tankar, men mycket stannar ändå hos henne. Samtidigt blir jag frustrerad och irriterad på att ingen vuxen verkligen pratar med Josefin om vad som händer. Visst är det jobbigt för alla i familjen att mamman är svårt sjuk, men det ger ingen rätt att fly och strunta i resten av familjen.

Det är svårt att sätta ett omdöme på denna bok. Den ger mig en klump i magen. Dels skulle jag vilja skydda alla tonåringar från handlingen, för att det får mig att tänka att jag skyddar dem från liknande händelser, dels vill jag att tonåringar som känner något liknande ska få känna igen sig och känna att hoppet inte är ute. Om jag ska rekommendera boken gäller det även föräldrar och andra vuxna som har med tonåringar att göra. Genom att läsa denna bok kan vi förhoppningsvis se varningssignaler eller förstå vikten av att prata med tonåringar. Innan någon går ned sig så mycket som Josefin.

Första meningen: Josefin stod under rymdmörkret ute på altanen och letade med blicken efter Gud.
Antal sidor: 336
Förlag: Rabén & Sjögren, 2017

Nominerad till Augustpriset 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar