24 oktober 2018

Comedy queen

av Jenny Jägerfeld

Sashas mamma har tagit sitt liv. För att inte bli sjuk som sin mamma gör Sasha upp en lista med sju saker hon måste hålla sig till. Saker som hennes mamma gjorde eller misslyckades med. Den viktigaste är att bli comedy queen, en människor tycker är rolig. För roliga människor mår inte så dåligt som Sashas mamma gjorde.

Att skriva roligt är svårt. Att skriva om sorg är svårt. Men inte för Jenny Jägerfeld. Comedy queen får mig att både skratta högt och känna en stor klump av sorg. Det är mycket skickligt skrivet och träffar rätt så många gånger. Vi får dela Sashas sorg som inte ser ut som hennes pappa förväntar sig, vi får följa med till BUP och dela desperationen över att verka normal. Vi ser Sasha vara sig själv och hur hon hanterar sin sorg, vi följer hennes stand upp-drömmar och flera härliga karaktärer. Sedan kommer ännu en grej som är svårt att skriva om, nämligen en lista på "idiotiska saker folk säger" som innehåller en hel del tips för oss som står bredvid någon vars nära anhörig precis dött eller tagit sitt liv. Det hade lätt kunnat bli pekpinnar, men istället blir det en ärlig, smärtsam berättelse som griper tag hårt i mig och som jag tror kan hjälpa många.

Min 12-åriga kusin tipsade mig om den här boken eftersom den är "väldigt bra, är bra skriven och har en bra handling". Boken passade även för en 25-åring och jag är säker på att den kommer hamna på listan över årets bästa böcker. Jägerfeld har gjort en superbra och träffsäker bok! Hon tar målgruppen på största allvar och förmedlar en riktigt bra berättelse om en person som skulle kunna bo i samma kvarter som du.

Nominerad till Augustpriset 2018.

Första meningen: Min mamma sa en gång att det finns människor som har funny bones.
Antal sidor: 218
Förlag: Rabén & Sjögren, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar