22 oktober 2018

Nominerade till Augustpriset 2018

I kväll tillkännagavs vilka böcker som nominerats i Augustprisets tre kategorier. Jag hade knappt hört tala om någon av de som nominerades för skönlitteratur och facklitteratur, så därför fokuserar jag helt på den kategori jag gillar bäst: barn- och ungdomslitteratur!

De nominerade är:
Gropen - Emma AdBåge
Vi kommer snart hem igen - Jessica Bab Bonde och
Hemma hos Harald Henriksson - Uje Brandelius och Clara Dackenberg
Rymlingarna - Ulf Stark
Regn - Anders Holmer
Comedy queen - Jenny Jägerfeld

Jag gissade rätt på tre av böckerna, Gropen, Vi kommer snart hem igen och Comedy queen. Frågan är varför inte Inuti huvudet är jag kul blev nominerad. Hade ju varit roligt med åtminstone en ungdomsbok med tanke på kategorins namn. Trodde nog även att Frallan är bäst! skulle kunna få plats.

Det blir nog en hård fight, de jag läst är bra alla tre, men jag hoppas på Comedy queen. Jag ska dock läsa de andra böckerna innan jag gör en sista gissning.

Vad tycker ni om de nominerade? Vilken bok tror ni vinner?


2 kommentarer:

  1. Jag gissade rätt på exakt samma böcker som dig. Har inte läst de andra tre Rymlingarna kunde jag i och för sig ha gissat även utan läsning. Ser fram emot att läsa de tre jag inte läst än men hittills gissar jag att Vi kommer snart hem igen vinner.

    SvaraRadera
  2. Bra gissat! Ska bli spännande att läsa de tre andra också.

    SvaraRadera