8 oktober 2018

Tågresan

text och illustrationer av Hannah Arnesen

Hus, djur, byggnader, maskiner, människor och natur. En tågresan kan erbjuda mycket att upptäcka, och om fantasin är med på färden kan det bli ännu mer spännande!

Hannah Arnesen debuterade som bilderboksskapare med På natten flyger vi, och har nu valt att färdas med tåg. Berättelsen förs framåt av texten, men även illustrationerna. Först ser vi tågfönstrets karm som en ram runt utsikten, men när ett barn får välja väg tar hen spåret över regnbågen och karmen försvinner. Vi anar att vi tar oss någonstans bortom den synliga världen, till enhörningar, flygande vagnar och djur. Den där leken med bilden och fantasin gillar jag skarpt!

Illustrationerna är härligt färgglada och rör sig från verklighet till fantasin och sedan tillbaka till verkligheten igen. En tågresa kan vara mycket lång, men med nyfikenhet kan den kännas kortare. Jag tycker Arnesen fångar målgruppen bra, redan från första meningen: "När det kommer löv på träden åker vi tåg, pappa och jag." Inte måndag, onsdag eller på helgen, utan när löven kom. Observant och som fångat från ett barns tankar. Tågresan och Arnesen hamnar på min topplista!

Bild lånad från hannaharnesen.com
Första meningen: När det kommer löv på träden åker vi tåg, pappa och jag.
Antal sidor: 28
Förlag: Natur & Kultur, 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar