4 februari 2019

Bli hjärnsmart

av Johan Rapp

Vilken studerande person vill inte ha smarta knep på hur pluggandet blir lättare, hur en lär sig mer och kommer ihåg mer? Det finns många böcker som behandlar det här ämnet och en av dem är Bli hjärnsmart. Jag skulle säga att den vänder sig till den som går i högstadiet eller gymnasiet, men även jag som pluggar på högskola fick tips. Egentligen passar mycket till vem som helst som vill lära sig och komma ihåg. Tipsen är ganska grundläggande och går inte på djupet, men jag tänker att många gånger räcker det tillräckligt långt.

Blir hjärnsmart har en snygg layout där text, illustrationer (ibland i serieliknande form) och grafik bygger upp lättlästa sidor. Texten är enkel med relevanta exempel. Jag har sparat flera uppslag och testade ett av tipsen när jag gjorde hemtenta för några veckor sedan: 25 minuter plugg, 5 minuter paus (gärna med lite snabbgympa eller klinkande på pianot), 25 minuter plugg och så vidare. På så sätt belönades hjärnan många gånger när jag klarat av ännu ett arbetspass.

Boken gjorde mig peppad på inlärning och jag kan rekommendera den. Lycka till med pluggandet!

Antal sidor: 112
Förlag: Bonnier Carlsen, 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar